فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا ساز
آخرین برگزیده زمین :: نامگذاری اسلامی طبق روایات

به نظر می‌ رسد این سنت، با الهام از اقدام سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین(ع) است؛ بر اساس روایتها عزاداران در روز ۲۷ذیحجه آب مشکها را در طشتها ریخته و لشکر حر و اسبان سپاه او را سیراب می‌ کنند.

 

واقعه کربلا و بسته شدن فرات به روی امام حسین(ع) و یارانشان و ایثارگریهای سقای کربلا برای رساندن آب به تشنگان و حماسه آفرینی یارانی که با لبانی تشنه، شهد شهادت را نوشیدند، به یقین قداست و جایگاه والای آب را در فرهنگ شیعیان و به خصوص ایرانیان که از دیرباز نیز از جایگاه خاص و معنوی برخوردار بوده، عمق و وسعت بسیاری بخشیده است تا جایی که انعکاس این امر را در فرهنگ مردم و به خصوص در شکل گیری آداب و رسوم و آیینها شاهد هستیم.

 

 



تاريخ : دوشنبه بیست و هشتم مهر 1393 | 14:59 | نویسنده : N.s جوهری | 4 باران ارادت

مباهله در لغت

«مباهله» در اصل از ماده «بهل» (بر وزن اهل) بوده و به رها کردن و برداشتن قید و بند از چیزی گفته می شود[1].

مباهله در اصطلاح

مباهله در اصطلاح قرآن و روایات و غیر آنها، به معنای ملاعنه (لعن و نفرین کردن دو طرف به یکدیگر) است؛ این گونه که هرگاه دو گروه یا دو نفر درباره ی مساله ای مهم، مانند مسائل مهم مذهبی با هم گفتگو کرده و به نتیجه ای نرسند، در یک جا جمع می شوند و به عنوان «آخرین حربه»، به درگاه خداوند تضرع می کنند و از او می خواهند تا درغگو را رسوا و مجازات کند[2].

 



تاريخ : شنبه بیست و ششم مهر 1393 | 15:10 | نویسنده : N.s جوهری | ترنم ارادت
چرا عمامه سادات مشكي است و آيا پيامبر(ص) و ائمه معصومين(صلوات ا… عليهم) هم عمامه مشكي بر سر مي نهادند؟

كليه فرزندان هاشم‏بن عبدمناف، هاشمى بوده و همه آنها از جمله بنى‏العباس از نظر فقهى سيد محسوب مى‏شوند. شرافت سيادت از طريق مادر نيز سرايت مى‏كند؛ بنابراين كسى كه مادرش سيد باشد، او نيز شرافت سيادت را داراست اما از نظر فقهى حكم سيد را ندارد. علامت خاندان علوى، در صدراسلام رنگ سبز بود؛ ولى خاندان بنى‏العباس رنگ سياه را براى خود برگزيده بودند. ظاهراً اين كار به جهت اعلام عزا به جهت مصائبى بوده كه بر خاندان پيامبر(ص) وارد شده بود. مانند شهادت امام حسين(ع)«؛ گرچه بنى‏العباس وقتى به حكومت رسيدند، خود نيز راه بنى‏اميه را در پيش گرفتند. در هر صورت، مسأله علامت عمامه سياه به عنوان علامت خاندان هاشمى، ظاهراً از زمان خلفاى بنى‏العباس در ايران - كه عمدتاً طرفدار آنان بودند - مطرح شد و تاكنون نيز باقى مانده است.
البته ما دليلى شرعى براى عمامه سياه گذاشتن سادات در دست نداريم.ولی در حال حاضر يك سنت پذيرفته شده اجتماعى است. و از نشانه ‏هاى شناخته شدن علويين، از ديگران است.


بعدها كه مرز بين لباس روحانيان و غيرروحانيان مشخص تر گرديد. سادات غيرروحاني نيز به تدريج مانند مردم عادي لباس پوشيدند (شما در بين سادات مسن تر، افرادي كه كلاه يا شال سبز دارند را مشاهده مي كنيد) اما سادات روحاني لباس خاص سيادت خود را حفظ نمودند. بنابراين اين تفاوت در رنگ نشان دهنده تفاوت در كاركرد نيست.



تاريخ : شنبه بیست و ششم مهر 1393 | 14:4 | نویسنده : N.s جوهری | چشم انتظارارادتیم

1. دين اسلام مى گويد كه كودك را پيش از تولد - حتى اگر سقط شود - نامگذارى كنند. اميرالمؤمنين عليه السلام مى فرمايند : پيش از آنكه فرزندتان به دنيا آيد او را نام گذارى كنيد. اگر نمى دانيد كه دختر است يا پسر، او را به نام هايى بناميد كه هم براى پسر است و هم براى دختر . فرزند سقط شده وقتى در روز قيامت پدرش را ديدار كند به او مى گويد: تو بر من نامى ننهادى ، در حالى كه پيامبر صلی الله عليه و آله محسن را پيش از تولد نام نهاد .

2. مستحب است كه نام ، نيكو باشد و اين نخستين احسان از سوى پدر بر فرزند است . امام باقر عليه السلام مى فرمايند: راست ترين اسم ها آن است كه با عبوديت همراه باشد و بهترين اسامى از آن پيامبران است ؛ پس ‍ اسم هايى مثل عبدالرحمن ، عبدالكريم ، عبداللّه و... راست ترين اسامى و محمد، ابراهيم ، نوح ، عيسى و موسى بهترين نام ها هستند. پيامبر صل الله عليه و آله مى فرمايند: خاندانى نيست كه در ميان آنها نام پيامبرى باشد، مگر آنكه خداوند عز و جل فرشته اى را براى آنها گماشته كه بام و شام ، آنها را تقديس مى كند.

3. مستحب است فرزند پسر - بر پايه سنت امامان - تا هفت روز (محمد) ناميده شود و سپس اگر خواستند، مى توانند هر نامى را كه دوست دارند بر او بگذارند. پيامبر صل الله عليه و آله در حديث شريفى مى فرمايند: خداوند به هر كس سه پسر بدهد و نام يكى از آن سه را محمد نگذارد با من بى مهرى كرده است . در حديثى از ابوالحسن عليه السلام رسيده است: فقر به خانه اى وارد نمى شود كه در آن نام محمد، على ، حسن ، حسين ، جعفر، طالب و يا عبداللّه باشد و اين چنين است كه اگر در ميان زنان نام فاطمه يافت شود.

4. بر پايه روايت منقول از امام صادق عليه السلام ، اسلام خوش نمى دارد كسى با نام غير حقيقى همچون حكم ، حكيم ، خالد و مالك ناميده شود.



تاريخ : سه شنبه سی ام اردیبهشت 1393 | 3:30 | نویسنده : N.s جوهری | چشم انتظارارادتیم